Lifestyle media event
Midsummer drive
I juni 2024 bjöd Volvo Cars in globala livsstilsmedier och innehållsskapare till ett somrigt Göteborg. Varje grupp fick under två dagar möjligheten att uppleva svensk midsommar, få inblick i den skandinaviska livsstilen och hur den återspeglas i Volvos produkter, samt provköra 2025 års el- och plug-in hybridbilar.
Tillsammans med Volvo Cars tog vi på A+A fram konceptet runt ”Midsummer Drive” – ett inspirerande event fyllt av insikter och upplevelser i linje med Volvo Cars vision för en hållbar framtid. A+A ansvarade för den visuella och kreativa utformningen och realiserandet samt hade en sammanhållande projektledningsfunktion.
Eventet som sträckte sig över två veckor ägde rum på World of Volvo, Hällsnäs Hotell & Restaurang och Råda Säteri.
Foto: Tracie Lau & Daniela Loof
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Mattias Östin
0735 – 20 19 10
Ledarskapsmöte
Act now, Win tomorrow
”Act now – win tomorrow” var inte bara ett tema; det var vår handbok. Och tillsammans med Stena Line utmanade vi normerna för vad ett ledarskapsevent kan vara.
I februari 2024 samlades närmare 120 ledare under en och en halv dag på Draken i Göteborg: workshops, presentationer och personliga möten överlappade med viktiga samtal och skratt. Vi tog fram allt eventinnehåll, så som huvudbudskap, manus, presentationer och fysiska element, i tätt samarbete med Stena Line.
Efter genomförande stöptes eventet smidigt om till en broadcastanpassad variant. Detta innebar att ytterligare 250+ ledare kunde få till sig det viktigaste innehållet under en livesänd halvdag redan i mars.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Mikaela Rustén
0708 – 41 57 23
BROADCAST
Grattis Volvo!
Volvo Cars Day infördes 2023, med syftet att bli ett årligt event som sammanför anställda jorden runt kring firandet av Volvo Cars födelsedag. Festligheterna ägde rum under en 24-timmars period med sändningar från 5 unika platser runtom världen. På dessa 5 siter fanns en livepublik som fick åtnjuta presentationer från interna talare, inspirationsföreläsare samt artister. Resterande anställda hade möjlighet att delta digitalt.
A+A stod för det grafiska uttrycket och eventplanering i samarbete med Volvo och de 5 utvalda ”festplatserna”. Vi hade också ansvar som producent för evenemanget i Torslanda, Göteborg samt den globala sändningen ifrån alla fem platser.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Marie Larsson
0768 – 97 74 27
ÅTERFÖRSÄLJAREVENT
Volvo Cars EMEA återförsäljarevent
Volvo Cars konferens hade som mål att stärka relationerna med återförsäljare från EMEA-regionen. De 1500 deltagarna delades upp i 4 grupper/vågor och välkomnades på Göteborg Film studios. Där hade ett rymligt specialbyggt tält (20x80 m) rests, dekorerats och inretts. Den innehållsrika halvdagen avslutades med middag och en för eventet skräddarsydd liveunderhållning.
A+A, som huvudbyrå, skötte eventet från koncept till genomförande. Projektet innefattade bland annat innehållsskapande, agendasättning, presentationsstöd, grafisk design, logistik och arrangemang av middags- och underhållningssegmenten.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Michael Matson
0705 – 48 49 10
GALA
Volvo Cars Quality, Technology & Innovation Awards
Varje år nominerar Volvo Cars framstående interna projekt inom en rad olika kategorier. För att uppmärksamma och fira de anställda inom dessa projekt arrangeras årligen en gala. 2023 ägde evenemanget rum i Volvohallen med 250 gäster närvarande. Dessutom streamades eventet till övriga anställda.
A+A ansvarade för det grafiska uttrycket och eventplaneringen i samarbete med Volvo. För att förhöja eventet skapades specifika eventjinglar och bumpers. Vi var också producenter för hela eventen – både på plats och digitalt.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Marie Larsson
0768 – 97 74 27
PROVKÖRNING FÖR MEDIA
Global mediaprovkörning av Volvo C40
Volvo Cars bjöd in hundratals journalister från hela världen till en provkörning av nya helelektriska Volvo C40 i och runt Gent i Belgien. Arrangemanget, som sträckte sig över tre veckor, var ett av företagets första fysiska event sedan pandemiutbrottet, lockade mediarepresentanter från ett 20-tal marknader. A+A:s helhetsansvar för eventet omfattade bland annat koncept, design, pressmaterial, bilder och filmer.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Michael Matson
0705 – 48 49 10
Broadcast
Volvo Penta Marine Commercial Launch
På grund av coronapandemin lanserade Volvo Penta sina nya produkter för kommersiella marinoperatörer i en digital livesändning, där 1000 deltagare världen över bevittnade och interagerade med lanseringen online. A+A var huvudbyrå, producent och show caller för det globala eventet och levererade allt från projektledning till studiodesign, grafik, talmanus, filmer, vinjetter, interaktiva element och material till sociala medier.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Marie Larsson
0768 – 97 74 27
DIGITAL KICK-OFF
Med fokus på kundens förändringsarbete
Under två halvdagar deltog cirka 150 toppchefer i Mölnlycke Health Cares globala organisation i en digital kick-off med fokus på företagets nya kundorienterade strategi. Från början planerades kick-offen som ett fysiskt event, men på grund av pandemin ändrades planerna med kort varsel till ett hybridevent – som till sist förvandlades till ett helt digitalt format. Detta innebar att scendekor och fysiska grupprum på ett par dagar måste anpassades till ett TV-studioformat. Vi tog fram allt eventinnehåll, till exempel huvudbudskap, manus, presentationer och fysiska element, i nära samarbete med Mölnlycke Health Care.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Mikaela Rustén
0708 – 41 57 23
Broadcast
Volvo Trucks new range launch 2020
På grund av coronaviruset ställde Volvo Lastvagnar hastigt in sitt planerade pressevent vid lanseringen av fyra nya lastbilar. Vi ingick i teamet som på mindre än en vecka omvandlade det fysiska heldagseventet till en digital livesändning på en timme. Vårt arbete inkluderade framtagning av manus, vinjetter och grafik, samt projektledning och rollen som producent och show caller.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Michael Matson
0705 – 48 49 10
DIGITAL VARUMÄRKESLANSERING
Let’s go BICO!
Ett direktsänt tvåtimmarsprogram för cirka 600 anställda med fokus på att boosta och inspirera personalen i samband med lanseringen av BICO:s nya varumärke och visuella identitet. För att lyfta upplevelsen använde vi en avancerad digital plattform med en interaktiv 3D-miljö och virtuella grupprum. Innehållet, som utvecklades i nära samarbete med BICO, inkluderade vinjetter, filmer, presentationer och olika interaktiva moment.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Marie Larsson
0768 – 97 74 27
Pressevent
Explore the future of electromobility
Volvo Lastvagnar presenterade sina eldrivna konceptbilar för anläggningstransporter och regionala transporter genom ett fysiskt pressevent. Under två dagar tog ca 60 journalister från både global dags- och fackpress del av kunskap, strategier och inspiration via seminarier, content safari och provkörning. Vårt arbete var att ta fram ett koncept för hela eventet, inklusive reveal, set-up, grafik och innehåll – presentationer, manus, pressmaterial, filmer etc. Vi höll även i både talarträning och medieträning inför eventet.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Michael Matson
0705 – 48 49 10
Broadcast
Let’s talk recharge
A+A United och Volvo Cars samproducerade det digitala eventet ”Let’s talk recharge” för 4 100 Volvo Cars-återförsäljare i 36 länder i tre regioner: APAC, USA och EMEA. Eventet var på 26 olika språk, koordinerat av A+A United och växlade mellan globala och regionala sändningar. Den svenska journalisten Lydia Capolicchio var moderator för det 2 timmar långa eventet.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Michael Matson
0705 – 48 49 10
Mässa
IAA Commercial Vehicles
IAA Commercial Vehicles i Hannover arrangeras vartannat år och är världens största mässa för mobilitet, transport och logistik. 2008 blev vi huvudbyrå för Volvo Lastvagnars monter. Uppdraget innebar att vi tog fram design, koncept, kommunikation och interaktiva lösningar, samt ansvarade för hela projektet fram till leverans. Bilderna är från IAA 2018, när Volvo bland annat visade upp Vera – ett självkörande fordon – för första gången. Detta år slog Volvo även försäljningsrekord med över 2500 sålda lastbilar.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Mikaela Rustén
0708 – 41 57 23
Produktlansering
The shape of trucks to come
När Volvo Trucks i Nordamerika genomförde sin största produktlansering på 20 år var vi eventbyrå med totalansvar för allt från koncept till genomförande. Eventet inkluderade en spektakulär reveal show av de nya lastbilarna och ett tre-dagars program med stationer som innehöll presentationer, testkörning, spel och interaktiva verktyg. Under sex veckor deltog 3000 gäster bestående av kunder, återförsäljare, press och Volvo Trucks interna nätverk.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Mikaela Rustén
0708 – 41 57 23
Hybridevent
Polestar 2
När Polestar visade upp sin första hundraprocentiga elbil för en begränsad studiopublik på huvudkontoret i Göteborg streamades eventet samtidigt till över 200 000 personer runt om i världen. Vi var tidigt inkopplade som producenter, och kunde därför vara med och påverka upplägget med idéer för att skapa dynamik och interaktivitet. Vi tog även rollen som show caller vid såväl repetitioner som livesändning. Drygt en månad senare genomfördes eventet fysiskt i Shanghai för ungefär 500 deltagare.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Michael Matson
0705 – 48 49 10
Utbildningskampanj
Stop, Look, Wave
Stop, Look, Wave är en Volvo-kampanj som syftar till att lära skolbarn hur man agerar säkert i trafiken. Vi har utvecklat utbildnings-kitet som består av en interaktiv saga, rekvisita, give-aways och en instruktörshandbok. Kitet togs först fram för Volvo Lastvagnar, därefter i en reviderad version för Volvo Bussar. Över 100 000 barn över hela världen har hittills genomgått utbildningen.
För att bli mer kontemporär uppdaterades materialet 2022/23 – och Volvo nylanserade kampanjen.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Helene Hedberg
0701 – 42 41 04
Summit
Staying ahead
Volvo Lastvagnar samlade sina toppchefer från Europa i Göteborg för att fira ett lyckat 2018, men också för att presentera framtida visioner. Med fokus på inspiration och engagemang skapade vi temat, Staying ahead, designade lokalen och tog fram allt innehåll; programupplägg, filmer, presentationer och möjligheter för deltagarna att interagera med talarna. Vi genomförde också talarträningar, samordnade allt arbete med teknikleverantören och fungerade som show caller under det två dagar långa eventet.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Mikaela Rustén
0708 – 41 57 23
Gala
Faktumgalan
Faktumgalan arrangerades årligen mellan 2014 och 2019, med syfte att belysa de insatser som görs för att motverka hemlöshet och socialt utanförskap. Vi tog fram scenografi och rörlig grafik till samtliga galor. Vi fungerade även som bollplank i den strategiska produktions- och eventplaneringen samt ofta som backstage support under själva genomförandet.
Nyfiken på att veta mer om detta projekt?
Mikaela Rustén
0708 – 41 57 23